Det heliga korsets upphöjelse


 

Kära församling,

 

Denna morgon, på det heliga korsets upphöjelses fest, bröt starka gyllene solstrålar, genom det täta mörkgröna lövverket, in i lägenheten. En påminnelse om styrkan och ljuset som finns i det heliga korset. Detta ljus och denna stryka är vårt beskydd och vår befrielse. Inför detta ljus och denna styrka flyr alla våra fiender, "så att vår tjänst blir behaglig inför Gud och vårt offer godtagbart".


De sista orden i kursiv stil är hämtade från den vackra offertoriesången för det heliga korsets upphöjelses fest. Innebörden är att korsets ljus och styrka beskyddar oss och befriar oss från det onda så att vi kan tjäna Gud och bära fram våra liv, allt vad vi är och gör, som en offergåva Gud ser på med glädje. I kraft av Jesu korsoffer kan vi, trots allt det onda i världen, göra allting till Guds ära. 

 

Som präst vet jag att det finns mycket ondska i världen och att ondskan alltid är nära var och en av oss på många olika sätt. Synden, döden och djävulen är realiteter i vår vardag. Många lider av sjukdomar och fysisk eller psykisk svaghet, många kämpar med svårigheter på sin arbetsplats, i sina relationer och sitt familjeliv eller i ensamheten, många hemsöks av det inre mörkret: egoismen, självcentreringen, de onda tankarna och impulserna. 

 

Men vi kan andas ut! Till vår tröst är det heliga korset starkare än allt detta tillsammans. Korsets ljus och styrka kan bryta igenom allt detta onda, beröra allt i våra liv, och göra så att vi inte ger upp utan fortsätter att försöka leva som ljusets barn. Av egen kraft hade vi inte orkat att stå emot det onda och svåra för att leva till Guds ära, men ”för Gud är allting möjligt” (Matt 19:26) och genom det heliga korset ger Gud oss alltid en väg oavsett hur mörkt det än verkar. Ljuset från hans kors är "det milda ljuset" som lyser för oss ”i dunkel dimfylld värld” för att citera den helige John Henry Newmans berömda psalm Led milda ljus

 

För att bjuda in korset i era liv och bjuda in Kristus som Segrare över det onda så kan ni lära er denna enkla men kraftfulla bön och be den ofta:



Per signum Crucis de inimicis nostris líbera nos, Deus noster.


Genom Korsets tecken befria oss från våra fiender, du vår Gud.



Bönen sjungs som kommunionantifon (alltså den sång man sjunger under det att alla tar emot den heliga kommunionen) på det heliga korsets upphöjelses fest. Ni kan lyssna på sången i videon efter brevet. 


Basaren på kyrkans innergård blev glad och ganska välbesökt! Vi sålde mycket och det var trevligt på gården, med fika, musik och samtal. Den 21/9 vigs vår broder Marcin till diakon. Församlingen får en till röst från predikstolen och en till ämbetsbärare som kan döpa barn, begrava de döda, och välsigna bl.a. rosenkransar och äktenskap. Detta firar vi givetvis först och främst i Sankt Eriks Domkyrka kl. 11:00 då Marcin vigs, men också på söndagen den 22/9 med ett festligare kyrkkaffe efter vår högmässa i Gävle. Alla uppmuntras ta med någonting gott till fikat! Läs också gärna Marcins text om vad en diakon är. Det kan vara bra att ha en förståelse för detta nu. 

 

I oktober inleds mitt tredje år här som er kyrkoherde. Tiden har visserligen sprungit fram, men den har varit kort. Mycket känns fortfarande nytt och församlingsbygget är, på något sätt, i sin linda. Att bygga upp någonting starkt och stabilt som bär bestående frukt kräver tid, långsiktigt tänkande, planering och tålamod. Men jag tror och hoppas att församlingen är på rätt väg. Jag ser fram emot förhoppningsvis många år tillsammans med er.



Må Kristus välsigna er med sitt ärorika och livgivande kors och frälsa er från allt ont! 


Er kyrkoherde, fader Joakim Breding